Reklamansjons-takst

Av og til oppstår det dessverre problemer ved kjøp av en bolig. Kanskje har selgeren unnlatt å informere kjøperen? Eller kanskje selv ikke vært klar over ett eller flere avvik? Dette kan by på negative overraskelser når man tar over boligen. Før reklamasjonen settes i gang, er det lurt å få vurdert omfanget.

Har du funnet mangler eller feil ved kjøp av ny eller brukt bolig?

Du er ikke alene. De vanligste feilene og manglene er:

  • Vann- og fuktskader

  • Skadedyr

  • Mugg, sopp, og råte

  • Problemer med tekniske anlegg

  • Arealavvik

  • Feil utført av håndverkere

Når kan man reklamere?

Gå først gjennom kontrakten

Før man reklamerer, er det viktig at man går igjennom kontrakten som har blitt signert. Hvis du finner avvik fra det som ble avtalt i kontrakten, kan det være et rettslig grunnlag for reklamasjon.

Hvis selgeren har informert om en feil ved boligen, kan man ikke bli like overrasket når man finner feilen – selv om feilen kanskje ikke var helt slik du så for deg. Hvis man kjøper et veldig gammelt hus som selgeren beskriver som «et oppussingsobjekt» må man regne med flere mangler og feil.

Når selger har skjult opplysninger

Hvis selgeren har solgt boligen med mangler, har informert om at det trengs utbedringer, men har holdt tilbake omfanget av mangler og feil, kan reklamasjon være aktuelt. I slike tilfeller er man beskyttet av Avhendingsloven.

Når boligen er i enda dårligere tilstand enn forventet

Du kan også ha rettmessige krav dersom boligen er i vesentlig dårligere stand – sett i forhold til kjøpesum og det som har kommet frem i tilstandsrapporten og andre rapporter.

Når skal man ta kontakt med takstmann?

Når man setter i gang en reklamasjonssak, er det flere steg man må gå igjennom.

  1. Først tar man kontakt med selgeren og gjør dem oppmerksom på feilene man har oppdaget.

  2. Deretter oppretter man en reklamasjonssak. Reklamasjon bør bringes fram innenfor det høyesterett beskriver som «rimelig tid» – altså innen 2-3 uker etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget.

Ved opprettelse av reklamasjonssak leier man inn en takstmann for å dokumentere feilene, samt å få dem taksert.